Gademøde: Søndag den 19. marts 2022

Ordstyrer & referent: Morten i 13.

1) Formandens beretning

Formanden Tilde, lagde vægt på at sammenholdet og samværet på gaden var godt i gang. Nu skal vi i gang efter Corona.  Tilde fremhævede at vi havde vigtige diskussioner i dag for at værne om sammenholdet og fællesskabet. 

Alle var meget glade for Tildes beretning, og ikke mindst Tildes formandskab som samler gaden og bringer det bedste frem i alle. 

2) Follow-up på vedtægter besluttet på det ekstraordinære gademøde december ´21

Ved det ekstra ordinære gademøde blev gadevedtægterne enstemmigt vedtaget. Det er vigtigt at husejerforeningerne skal have en foreningskonto og en kasserer, da tilskuddet skal ind på en forening konto og ikke en privat konto. Der skal være 1 årligt gademøde. Gadeudvalget skal være på max 6 personer, og konstituerer sig hvad angår kasserer og repræsentant i HØF. 

3) Beretning fra HØF (Rasmus F, nr. 23)

Generelt var alle meget påskønnende over en store indsats det kræver at være HØF.  Rasmus gav en oversigt over de emner og sager som varetages i HØF. Referenten var ved at få skrivekrampe, hvorfor ikke alle detaljer er med. 

Specielt er hegnsager imellem kommunen og HØF meget tidskrævende. 1) fordi folk ved en fejl kommer til at anmelde hinanden, da byggesager hvor man spørger ”hvis de må, hvorfor må jeg så ikke” bliver taget som en anmeldelse. 2) fordi der er del hegn som er i strid med lokalplanen. Ved Østersøgade må hegn gerne flugte med muren, men ven Østrefarimagsgade, skal det (dog ved enkelte udelukkede tilfælde) flugte med indgangen, altså knækket i muren. I den sidste periode havde der alene været 5 nye sager , som var i strid med lokalplanen. HØF forsøger kaffemøder med matrikelejere i god tone at skabe forståelse og handling.  Der er 40-50 sager undervejs – tænk lige over hvordan i anmelder.   Næsten uanset hvad man gør skal det godkendes. Det som er ældre end lokalplanen fra 89, gælder der andre regler for. 

EL-biler og el-net. Elnet – begrænset kapacitet. Gennemsnit 3 KWH, 12 huse 40 KWH. DVS der ikke kan installeres strøm til EL- biler. 

HØF samler og organisere en række fællesaktiviteter. Fællesaktiviteter for alle i gaderne inkluderer: Kartoffelrækkernes fødselsdags, fodboldturnering, Sankthans aften, picnic ved søerne. Der ud over undersøges kulturelle arrangementer arrangeret af HØF, såsom SMK gennemgang af de malere som har givet navne til vejene i rækkerne. 

Containere – skal de hegnes ind? Dem der skal tømme dem, nægter de bliver hegnet ind. Hallinsgade har metal container – der er skruet op for frekvensen af tømning af pap container. 

Forsikring – HØF ejer midterstykker – men hvem er ansvarlig for uheld der sker? Det bliver der kigget på. Også fælles snerydning på midterstykket bliver der set på. 

HØF har 350 medlemmer, Hallinsgade og Voldmestergade har deres egen foreninger. 

Det overvejes pt at hyre en ekstern assistance til at bistå HØF-bestyrelsen i udførelsen af dens opgaver. 

4) Indretning af legegaden (forslag fra Tilde nr. 27)

Det foreslås, at legehuset + gadens bænke rykkes længere hen mod solsiden, således at gennemkørsel kun bliver muligt i skyggesiden. Dette vil give et større og mere sikkert rekreativt område for både unge og gamle. Mange andre kartoffelrækker er indrettet således og det ser ud til at fungere rigtig godt.

På grundlag af de reaktioner, som forslaget har afstedkommet inden gademødet, foreslog Tilde at droppe en afstemning om de to forslag der var fremlagt og i stedet for at diskutere hvorledes vi kan følge op på de beslutninger, der blev truffet om midterstykket på gademødet i 2020. Enighed herom, hvilket indebærer en omorganisering af bænke og legehus i legegaden. Det blev også besluttet at vi skal anskaffe et nyt lækkert legehus, fordi det samler gadens børn, og lyden af god barneleg er den bedste lyd. Der er 6.000 kr. i budgettet til legehus, men et lækkert koster mere. Morten 13, starter den indsamling udelukkende til legehus- mobilpay 2190021. 

Der er mange super gode diskussioner om legegaden. Det er virkelig en konstruktiv og positiv diskussion. Meget positivt. Alle er glade for liver på legegaden. Det blev også besluttet at vi skal have børnelege trekanter (Kasper) og at vi skal have nye stolper ved træerne.. 

Parkering er et MEGA stort emne. Vi bliver enige om at henstille til at folk ikke parkerer der, og lave en gadebøde som sættes på bilerne (Morten nr. 13, det bliver i glade for ). Alle er egentlig ret sure over parkering. Det er ikke rigtigt respektfuldt overfor gaden at bruge fællesstykket til personlig parkering. 

Det opfordres til at man ikke stiller personlige effekter (krukker med mere) på midterstykket – det gør at bilerne bliver fordrevet til den anden side, og der kommer et krukkekapløb! Effekter skal være på gadeniveau. 

Der må ikke være cykelstativer på midten, men vi er meget glade for cykelstativerne imellem træerne som selvfølgelig er tilgængelige for alle. 

Man opfordres til at spise derude sammen. 

5) Vedtagelse af regnskab 2020-2021 og budget for 2022 (Ulrik, nr. 24)

Ulrik fremlægger regnskab. Udspecificeringen af udgifter kan ses i regnskabet! Bemærk at budgettet gør det muligt kun at afsætte 6.000 kr. til nyt legehus. Et legehus – koster 10000-20000. Vi bliver enige om at samle ind, da der mindst skal 4000 til. Mobil pay til Morten, 2190021. Overskydende kr. går til børneadvarselstrekantsskilte

Vi takker Terese i 44 for det store arbejde med at lave lystænding i de fire træer. 

Ulrik fortalte også at medlemmer har stillet forslag til HØF’s generalforsamling om en forhøjelse af det tilskud som gaderne årligt får af HØF. 

6) Valg af Gadeudvalg

Tommy og Ulrik ønsker at træde ud af gadeudvalget medens Tilde, Josephine og Marius fortsætter. Under voldsom applaus blev Rasmus nr 3 og Rasmus nr 33 valgt som nye medlemmer af udvalget. 

En tilsvarende applaus til faldt Morten nr. 13 som blev valgt som revisor. 

7) Datoer og ansvarlige for det kommende års arrangementer (forårsrengøring, sommerfest, lystændingsfest og fastelavn).

  1. Kirstine og Tina køber et legehus – når budgettet er på plads.  
  2. Anders kigger efter nye stolper, gerne i granit
  3. Børnelege trekanter (Kasper nr 10)
  4. Der er forårsrengøring 3 april.  
  5. Sommerfest. Det er normalt den sidste weekend i august, men ved afstemning blev det lørdag den 20 august . Sommerfestudvalget er: Kirsten, Louise, Kasper, Josephine, og 2 til som referenten ikke har fået noteret !!! (hjælp… og meld jer endeligt så vi får en dejlig dag)
  6. Lystændingsfest lørdag den 26 november kl 17.  (jeg har brug for hjælp her) ansvarlige. 
  7. Fastelavn søndag 26 februar. Terese, Josephine,   
  8. Fredagsbar, Rasmus i nr 33 er verdens bedste mand med verdens bedste initiativ. Støttes af alle. GENIALT. 

8) Evt.

Det opfordres til at man parkerer mod enderne og ind til kantstenen. 

Vi opdaterer huslisten med bilernes nummer så man lige kan ringe hvis man har et problem med at komme ud. 

Kommentarer er lukket