Bestyrelsesmøde: Mandag den 15. januar 2024

I mødet deltog: Rasmus Fehrmann, fungerende formand; Kim Kierkegaard, fungerende næstformand; Henrik Amfelt, kasserer; Caroline Wegener Andersen, Høyensgade; Gitte Cassias, Skovgaardsgade; Morten Stæhr Johansen, Wilhelm Marstrands Gade; Per Laureng, Jens Juels Gade; Rasmus Pedersen, Eckersbergsgade; Charlotte Mathiassen, sekretær

Afbud: Bryan Nicholls, Wiedeweltsgade; Ingolf Ibus, Webersgade; Philip Schur Rørvig, Abildgaardsgade

Mødet blev afholdt hos: Rasmus Fehrmann, Eckersbergsgade 23

Godkendelse af dagsorden
Dagsorden blev godkendt

Valg af ordstyrer
Per Laureng

Bestyrelsens sammensætning og samarbejdet mellem formandskab og gaderepræsentanter
Caroline Wegener Andersen (CWA) ønskede at diskutere samarbejdet i bestyrelsen, som hun mener har udviklet sig i en problematisk retning i de sidste år. HØFs bestyrelse er baseret på en model, hvor alle gaderne er repræsenteret mens formandskabet er valgt af generalforsamlingen. Gaderepræsentanterne er valgt i gaderne på deres naboers tillid, og balancen mellem et på generalforsamlingen valgt formandskab og lokalt valgte repræsentanter giver basis for et balanceret nærdemokrati. I de sidste par år har gaderepræsentanterne oplevet at miste indflydelse og har fået mere karakter af et orienterende udvalg. Dette har medført, at gaderepræsentanterne deltager mindre aktivt i foreningens arbejde, og at foreningen både mister arbejdende hænder og engagement. Formanden har fået for meget at lave, hvilket var en væsentlig grund til, at den tidligere formand trådte tilbage og gør det svært at finde kandidater til formandsposten. Ifølge CWA har det også betydet, at det er blevet sværere for gaderepræsentanterne at give klar information til gaderne, fordi meget diskussion og arbejde ligger i forretningsudvalget. Forretningsudvalget er meget enig i, at gaderepræsentanterne i foreningens interesse skal inddrages mere. Gitte Cassias (GC) har overtaget den verserende sag i Skovgaardsgade, mens Kim Kierkegaard (KK) er tovholder på vandrørsprojektet i Webersgade, og CWA har fået overdraget sonderingerne om ny belægning på midterstykket i Høyensgade. Den nykonstituerede bestyrelse bakker som helhed op om, at opgaver for fremtiden i højere grad uddelegeres både for at gøre bestyrelsesarbejdet mere meningsfuldt for gaderepræsentanterne og for at lette arbejdet for formanden og forretningsudvalget.

Vandrørsprojekt i Webersgade
Generalforsamlingen vedtog allerede i 2014 vandrørsprojektet i Webersgade. Det betyder, at HØF efter alt at dømme ikke behøver at afholde den ekstraordinære generalforsamling, som advokaten mente var nødvendig. Han får nu referatet fra generalforsamlingen til orientering. Det rådgivende ingeniørfirma, der har fået kontrakt på at styre projektet for HØF, har sammen med et VVS firma givet et tilbud, der ligger langt højere end først antaget. KK har klaget over det og bedt om et bedre tilbud, der svarer til det antal dage, arbejdet kan forventes at tage. Der er bedt om tilbud fra tre VVS firmaer. KK prøver fortsat at komme i kontakt med NCC, for at høre om de kan overtage noget af VVS enterprisen. Henrik Amfelt (HA) har møde med Nordea den 18/1 for at få indsigt i den bedste lånemodel for det lån, som HØF forventes at skulle optage for at betale for projektet samt Webersgades husejeres tilbagebetaling heraf til foreningen. Projektstarten er i øvrigt af HOFOR blevet udsat fra begyndelsen af 1. kvartal til – formodentlig – begyndelsen af 2.kvartal.

Regnskab og budget
HA uddelte udkast til regnskabsberetning og budget og gennemgik det. Underskuddet for 2023 er meget lavere end forventet (5.212,52 kr. i stedet for de budgetterede 80.000 kr.). Der var enighed om at dække underskuddet fra reservekapitalen. Regnskabsberetningen blev godtaget og indgår som dokument til generalforsamlingen.

HA fremlagde også et forslag til budget for 2024. Han foreslår, at bidrag til gade-vedligeholdelse ophører, og at kontingentet fremover skal være 550 kroner per hus og 300 kroner til gadeudvalgene – alt i alt 850 kroner for alle husstande undtagen i Webersgade, som fremover skal betale 700 kroner per hus. Der var tilslutning til budgettet, der skal godkendes på generalforsamlingen, inklusive nedsættelsen af den årlige indbetaling til foreningen fra 1000 kr. til 850 kr. for hovedparten af husene.

Kultur og arkitekturarrangement
Det er stadigvæk usikkert, hvornår arrangementet finder sted, men det forventes, at det bliver i slutningen af februar. Der mangler endeligt tilsagn fra arkitekten, men hun er positiv. Sekretæren kontakter Unitarernes Hus vedr. ledigt lokale, når hun ved, hvilke datoer, der er i spil.

Logning af el
Firmaet Schiøtt har sandsynligvis logget elforbrug i to gader som aftalt, men HØF har endnu ikke modtaget resultater eller faktura. RF kontakter firmaet for at høre, om arbejdet er udført, hvornår foreningen modtager resultaterne, og hvad de betyder ift. fremtidigt elforbrug.

Rottesagen.
Gitte Cassias er som gaderepræsentant i Skovgaardsgade nu tovholder på sagen. Den nuværende ejer købte ejendommen i 2016. Fotos viser, at der var asfalt foran huset i 2015. Asfalten er blevet fjernet af den nuværende ejer uden tilladelse i forbindelse med anlæggelse af have. Rotterne er dukket op efter fjernelse af asfalten. Ifølge vejledningerne på kartoffelraekkerne.dk er forhaven ejerens ansvar, ikke HØFs. Foreløbig har HØF lagt ud for undersøgelser og udbedring. RF kontakter advokaten for at høre, hvor HØF står i denne sag, hvor foreningen allerede har lagt 23.700 kroner ud for tv-inspektion, opgravning og afpropning inde på grunden. Der udestår Hofors afpropning ved hovedledningen midt i gaden, hvilket der er ansøgt om. Som bestyrelsen ser det, burde ejeren fra begyndelsen selv have sørget for løsning af problemerne.  HØF skulle ikke have påtaget sig opgaverne.

Brøndrensning
Bestyrelsen afventer stadig tilbud og dato for rensning fra det nye firma, HØF kontaktede, da det første firma måtte trække sig, fordi det ikke har en vogn, der er lille nok til at køre igennem rækkerne.

Asfalt
CWA, RF og den tidligere formand Jens Haldager gik igennem gaderne i efteråret og kom til den slutning, at kun Høyensgade har hårdt brug for ny asfalt. Gaden blev lavet 10 år før de andre i foreningen og med en anden og viser det sig nu dårligere løsning. CWA mødes med en medarbejder i NCC mandag den 22/1 med det formål at påbegynde indhentning af priser på at få forbedret gadens asfalt. Der kontaktes også et alternativt firma for prisindhentning. Når der er konkrete tal at tage stilling til, vil bestyrelsen beslutte, hvad der skal afsættes af midler til dette arbejde og hvornår det skal udføres. CWA fortsætter som tovholder på opgaven, også når hun træder tilbage som gaderepræsentant for Høyensgade efter næste generalforsamling, og vil også fremover holde bestyrelsen informeret.

Generalforsamling 2024
Generalforsamlingen afholdes den 18. marts 2024. Sidste frist for indkaldelse til generalforsamlingen er således den 18.2. RF udarbejder en liste med punkter til årsberetningen, som bestyrelsen forventes at komme med bidrag til. Den kommer bla. til at omhandle emner som den tidligere formands tilbagetrædelse, påbudssager i 2023, og aktiviteter i jubilæumsåret. Da RF ikke ønsker at stille op som formand, skal der findes en ny formand. RF udarbejder et notat om formandens fremtidige opgaver, som gaderepræsentanterne kan bruge, når de forhører sig om mulige kandidater i deres gader, Notatet lægges på kartoffelraekkerne.dk, når det er færdigt. Hvad angår de andre poster på valg, opstiller KK som næstformand, og RF som suppleant.

Dato for næste bestyrelsesmøde
Af hensyn til de mange opgaver før indkaldelsen til generalforsamlingen, udskydes det næste bestyrelsesmøde til 12.2. De medlemmer, der ikke kan deltage i mødet, bedes sende deres bidrag og forslag til bestyrelsen i god tid før mødet.

Evt.
– Per Laureng har købt dækselkrog til at løfte kloakdæksler. De kan lånes hos ham.

– Han beder endnu engang gaderepræsentanterne om at sørge for, at beboerne fejer kastanjeblade væk i gaderne for at forhindre udbredelsen af kastanjeminèrmøl.

– HA påpegede, at beboerne på midterstykket er ansvarlige for at fjerne sne til midt på vejen.

– CWA informerede om, at der er for meget plastikaffald til affaldsbeholder i Høyensgade. Københavns affaldsservice er ansvarlig for affald og det er dem der skal kontaktes, hvis der f.eks. skal tømmes oftere. Det er ikke HØFs opgave.

CM/24.1.2023

Kommentarer er lukket