Bestyrelsesmøde: Tirsdag den 16. april 2024

I mødet deltog: Per Laureng, formand og gaderepræsentant i Jens Juels gade; Kim Kierkegaard, næstformand; Henrik Amfelt, kasserer; Rasmus Fehrmann, suppleant; Gitte Cassias, Skovgaardsgade; Bryan Nicholls, Wiedeweltsgade; Rasmus Pedersen, Eckersbergsgade; Charlotte Mathiassen, sekretær

Afbud: Morten Stæhr Johansen, Moritz Schramm, Philip Schur Rørvig, Rene Fagerlund

Mødet blev afholdt hos: Per Laureng, Jens Juels Gade 38

Valg af ordstyrer
Rasmus Fehrman

Godkendelse af dagsorden
Dagsordenen blev godkendt

Præsentation af den nye bestyrelse og opfølgning på mødedatoer og sted
Da ingen af de nye bestyrelsesmedlemmer kunne være til stede ved mødet, blev præsentationen udskudt.

Mødedatoer for bestyrelsesmøder i 2024/2025 blev godkendt, og der blev sat navne og adresser på, hvor møderne skal afholdes (se bilag).

Bemærkninger til generalforsamlingen
Der var kun få bemærkninger til generalforsamlingen, der blev afholdt den 18. marts.

  • Referatet fra generalforsamlingen skal printes ud og underskrives af formand, næstformand og dirigent. Bestyrelsen går ud fra, at det er den afgående formand, der skal underskrive. Det fremgår ikke klart af vedtægterne.
  • Hvis der stilles forslag til en generalforsamling, skal dette sendes til formanden senest 2 uger inden generalforsamlingen. Der kan ikke stilles mundtlige forslag på selve generalforsamlingen. Derimod kan deltagerne stille spørgsmål og lægge op til diskussion af evt. kommentarer til f.eks. budget

Vandrørsprojekt status
Kim Kierkegård har holdt møde med sin kontakt i HOFOR vedr. vandrørsprojekt i Webersgade. Han har talt med vvs firma, om det er muligt at skyde vandrør gennem gamle gasledninger, men det kan kun lade sig gøre i de huse, der ikke længere har gas. Første tilbud fra vvs firma er på ca. 500.000 kroner for alle huse. Det er betydeligt billigere end tidligere tilbud, selv hvis det nok skal forventes at blive lidt dyrere. Der er penge nok i Webersgades opsparing til at betale for vandrørerne, så selvom HØF (og dermed alle husejere) hæfter for økonomien, mener forretningsudvalget ikke, at der er grund til bekymring for økonomiske konsekvenser for foreningen.

Brøndrensning
Det ser ud til, at brøndene er blevet renset i alle gader undtagen Wiedeweltsgade. Formanden har kontaktet firmaet, der står bag brøndrensningen desangående. Han har også kontaktet teknik og forvaltning i kommunen om, at de skal sende besked til HØF, før de laver skiltning, f.eks. i forbindelse med brøndrensning af de offentlige gadestykker, så HØF er informeret om et forestående projekt. Reglen er, at der skal skiltes min. 48 timer før begyndelsen af en aktivitet. Det er ikke tilstrækkeligt til at sikre, at alle parkerede biler flyttes i tide.

Elmåling
Forløbet omkring elmåling har været lidt kaotisk. Elfirmaet Schiøtt har som aftalt inspiceret Rasmus Pedersens hus i forbindelse med opsætning af måler. Det er dog ikke sikkert, at måleren kan sættes op som planlagt men muligvis andetsteds i huset. RP rykker for at få sat den noget forsinkede elmåling i gang. HØF oplever ikke overbelastning af nettet, så målingen er ikke en hastesag. Bestyrelsen overvejer at finde et andet firma til at udføre opgaven, hvis det nuværende firma ikke vender tilbage.

Affald
Kommunen giver ikke tilladelse til afskærmninger, men der er planer om at opsætte nye og pænere containere af metal. Der er intet nyt om dato for opsætning af containere i Lundsgade, men det skulle ske i 2024.

Bogen om Kartoffelrækkerne
Formanden vil påtage sig opgaven at afhente resterende bøger hos Jens Haldager. Gaderepræsentanterne melder tilbage, om de har brug for bøger til fordeling blandt nye tilflyttere. Bogbutikken Tranquebar og Østerbros boghandel har indvilliget i at tage nogle få bøger, men de kan ikke garantere, at de kan sælge dem. Det blev foreslået at have en bod på loppemarkedet i juni med salg af bøger og evt. at spørge om butikker i Øster Farimagsgade kunne have interesse i at have bogen til salg. Formanden fortsætter med sagen.

Økonomi status
Der har ikke været indtægter og meget få udgifter siden generalforsamlingen. Kassereren laver en status på indtægter og udgifter til næste bestyrelsesmøde i juni.

HØFs interne elektroniske platform
Kassereren spurgte, om bestyrelsesmedlemmerne anvender HØFs interne platform. Hvis ikke, kan HØF spare penge ved kun at give adgang til de få personer, der aktivt bruger platformen. Bestyrelsesmedlemmerne bedes forholde sig aktivt til dette spørgsmål inden næste møde.

Arrangementer
Der er for tiden kun planlagt et arrangement i forbindelse med Sankthans. Der var ikke stemning i bestyrelsen for at afholde et større arrangement som i forbindelse med jubilæumsåret i 2023. Man blev enige om at bevillige 10.000 kroner i forbindelse med dette års arrangement til brænde til bål, højtalere og sangere. Arrangementsudvalgets pt. eneste repræsentant Rasmus Fehrmann og formanden holder møde med arrangørerne på den anden side af Sortedamssøen.

Nyt fra gaderne

  • Marstrandsgade har søgt om penge fra kommunen til forskønnelse af gaden med 8 nye træer. De har ikke fået svar endnu
  • I Wiedeweltsgade er alle 15 bede omkring træer blevet adopteret af beboere, der påtager sig opgaven med at holde dem ved lige
  • Eckersberggade vil lave mere stabile højbede og lave beplantning ved affaldsspande
  • I Skovgaardsgade har beboerne rengjort gaden og har sat cykelstativer op til fælles afbenyttelse
  • Jens Juels Gade har ikke haft særlige aktiviteter. Generalforsamling i gaden er planlagt til maj
  • Et udvalg i Webersgade prøver at gøre noget ved trafikken i gaden ved at foretage målinger af støj.

Evt.
Per Laureng, Rasmus Fehrmann, og Henrik Amfelt gennemgår kommunikationen mellem bestyrelsen og ejeren af den ejendom, der har et udestående med HØF. Den sendes derefter til advokaten, der må afgøre, om HØF har noget at bygge sin sag på, så foreningen kan få de penge tilbage, den har lagt ud i forbindelse med rottesagen.

CM/5.5.2024

Kommentarer er lukket