I mødet deltog: Per Laureng, formand og gaderepræsentant i Jens Juels gade; Kim Kierkegaard, næstformand; Henrik Amfelt, kasserer; Rasmus Fehrmann, suppleant; Bryan Nicholls, Wiedeweltsgade; Gitte Cassias, Skovgaardsgade; Philip Schur Rørvig, Abildgaardsgade; Charlotte Mathiassen, sekretær
Ikke til stede: Moritz Schramm, Morten Stæhr Johansen, Rene Fagerlund, Rasmus Pedersen,
Mødet blev afholdt hos: Henrik Amfelt, Wilhelm Marstrands Gade 39
Valg af ordstyrer: Henrik Amfelt
Godkendelse af dagsorden
Dagsordenen blev godkendt uden ændringer
Orientering:
- Den afgående formand, Per Laureng, har spurgt flere nuværende og tidligere bestyrelsesmedlemmer, om de har lyst til at opstille som formand for den næste bestyrelsesperiode på to år. Indtil nu uden resultat.
- Vandrørsprojektet i Webersgade er gået i gang i uge 4. Kim Kierkegård har meddelt entreprenøren, at det er billigst, hvis rør kan lægges mellem indgangsdør og skel. Han har fået mundtligt men ikke skriftligt tilsagn. VVS firmaet har meddelt, at håndværkerne skal ind på hver enkelt matrikel for at bore hul indefra.
- Asfalt Høyensgade: Det forventes, at asfalten udbedres i løbet af foråret, når vejret tillader det.
- Møde i lokaludvalget: Politiet har modsat sig forslaget om at ensrette Øster Søgade. Politiet er åbenbart øverste myndighed i denne sag. Den 23. januar afholder lokaludvalget et offentligt møde om miljøtiltag i byen, som Bryan Nicholls deltager i. Lokaludvalgets tryghedsundersøgelse viser, at der er stor tryghed i vores område med undtagelse af Østre Anlæg om aftenen og natten. Den tidligere udstilling foran bymuseet på Vesterbrogade skal evt. stilles op foran Skt. Pauls kirke. Efter lukningen af mange parkeringspladser i den indre by, er der forslag om at reservere et antal pladser for beboere i centrum om dagen. Det kendes fra mange andre storbyer
- Affald: Kommunen er gået i gang med at oprette et nedgravet sorteringpunkt i Lundsgade med affaldsbeholdere for bl.a. glas, elektronik og tekstil. Der var spørgsmål fra bestyrelsen, om det har konsekvenser for affaldsbeholdere i de enkelte gader i Kartoffelrækkerne.
- Forsikringer: Der blev rejst spørgsmål på FU mødet om, hvilke forsikringer HØF har. Der er forsikring for bestyrelsen, for frivilligt arbejde i gaderne (dækker en person om dagen et helt år) såvel som en ansvarsforsikring for de dele af foreningens arbejde, der udføres af andre. Forsikring for elinstallationer inde i husene dækkes af den enkelte ejer
Generalforsamling
Dato for generalforsamling er flyttet til torsdag den 20. marts 2025 kl. 19.00-21.30, da det ikke er muligt at låne Esajaskirkens kryptlokale mandag den 17. marts som planlagt. Ændringen er slået op på kartoffelrækkernes hjemmeside. Sekretæren sørger for afhentning af nøgle.
Der skal forberedes dokumenter til generalforsamlingen. Formanden mindede om, at ifølge vedtægterne er det bestyrelsens beretning og ikke formandens, hvorfor det forventes, at flere bidrager. Hvis der kommer forslag udefra, skal de med i indkaldelsen. Bidrag til årsberetningen skal leveres senest i uge 6. Forretningsudvalget forbereder sammen med sekretæren de relevante dokumenter, og sekretæren sørger for, at de bliver trykt. Gaderepræsentanterne står for uddelingen af indkaldelsen i egne gader, senest den 19. februar.
Følgende poster er på valg: Formand, suppleant, den ene revisor (Jens Lind) og suppleant, såvel som den ene voldgiftsmand (Svend Erik Larsen). Formanden undersøger, om de nuværende genopstiller.
Per Laureng nævnte endnu engang, at formandsposten ikke behøver være særligt tidskrævende, da han/hun får støtte af forretningsudvalget, sekretæren og gaderepræsentanterne til de forskellige opgaver, og der altid er mulighed for at uddelegere opgaver. Det ville være at foretrække at finde en lidt yngre person, der har siddet eller sidder i bestyrelsen. Hvis det ikke lykkes at finde en ny formand, skal der afholdes ekstraordinær generalforsamling. Forslag til generalforsamlingen fra medlemmer skal være formanden i hænde senest tre uger før, dvs. den 27. februar.
Økonomi
Kassereren uddelte årsregnskabet. Der er et overskud på 55.000 kroner, der overføres til reservekapitalen. De fleste indtægter kommer fra kontingenter og bidrag til gadeforeningerne. Kassereren præsenterede også bestyrelsens forslag til budget med opfordring til at bibeholde kontingentsatsen. Det blev diskuteret, hvordan vi kan forhindre, at kassereren bruger så mange timer på at udsende rykkere og inddrive ubetalte kontingenter. Der er forslag, om at indføre et rykkergebyr. Det skal vedtages på generalforsamlingen.
Gaderne
De fremmødte gaderepræsentanter havde ikke så meget nyt at berette. Flere gader har afholdt vellykkede gløggarrangementer i december. I nogle gader planlægges gademøde forud for generalforsamlingen. I nogle gader, deriblandt Abildgårdsgade og Eckersbergsgade, er der en del byggekaos med ulovligt parkerede biler, byggelarm mm. Repræsentanterne fra Abildgårdsgade og Skovgårdsgade klager over, at folk (evt. udefrakommende) stiller affald ved affaldscontainere, som ikke afhentes og derfor står og flyder. Bestyrelsen var enig om, at det skal gentages til generalforsamlingen, at bygherrer har pligt til at sørge for at informere både håndværkere og gaderepræsentanten om deres projekter og at holde larm og andre gener på et minimum. Alle beboere bedes om at vise hensyn over for fællesskabet.
Dato for næste møde
Der afholdes et ekstraordinært bestyrelsesmøde torsdag den 13. marts kl. 19.00 (og ikke som planlagt den 24. februar) hos Per Laureng. Fokus vil være på indkomne forslag og det praktiske i forbindelse med generalforsamlingen.
Eventuelt
Der var ingen emner til eventuelt
CM/ 21.1.2025