Gademøde: Søndag den 25. februar 2023

København Ø, 25.02.2023 

Referat 

År 2023, den 25. februar afholdtes der fælles gademøde for Eckersbergsgade i Esajas Kirke.  Invitationen blev udsendt af Tilde den 2. februar, med opfølgende mail med separat dagsorden  og regnskab.  

— 

Dagsorden: 

1) Velkommen og valg af ordstyrer 

2) Formandens beretning (Tilde, nr 27) 

3) Update fra HØF (Rasmus, nr 3) 

4) Gadens regnskab og budget (Ulrik, nr 24) 

5) Gadens julebelysning (Tina, nr 23) 

”Det foreslås, at der indkøbes nye julelysranker, som er mere diskrete i farve og styrke”. I samme forbindelse foreslår gadeudvalget, at julelys slukkes medio februar.

6) Valg til gadeudvalget. Alle i det siddende udvalg genopstiller. Ulrik (nr 24) stiller op som  suppleant. 

7) Datoer og tovholdere: Forårsrengøring, Fastelavn, Sommerfest, Lystændingsfest,  nedtagning af gadelyskæder. 

Alle opfordres til, allerede inden gademødet, at overveje om I har lyst til at tage del i en tovholder-tjans. 

8) Dødt træ ved sandkassen – Skal det fælles? Plantes nyt? 

9) Evt. 

1) Velkommen og valg af ordstyrer

Tilde/ formand bød velkommen til de mange fremmødte;  

  • Josephine (nr. 9) blev valgt som ordstyrer. 
  • -Marius (nr. 18) blev valgt som referent.  

2) Formandens beretning

Niels Michelsen mindes. 

Gadens arrangementer er kommet i gang efter COVID igen – normalisering af  gadebilledet. 

Ros til gadens ildsjæle for sociale aktiviteter, herunder; Tour de France, Fredagsbar,  opsætning af julebelysning etc. 

Gadeudvalgets arbejde: 

  • Cykeloprydning
  • Dedikeret ladcykel parkering, herunder installering af jordankre til sikring af  ladcykler.  
  • Udfærdigelse af velkomst til nye beboere med nyttige info og kontakter.  – HØF fra gadens synspunkt (Fast punkt på agendaen i gadeudvalget) 
  • 30% større bidrag  
  • Strøm til elbiler – er der WATT nok i elnettet i Kartoffelrækkerne. Kan vi gøre  noget for at imødekomme det stigende antal elbiler, og derved behov for lade  stationer – evt arbejde for en undersøgelse og/eller søge indflydelse på placering  af el-standere til opladning.  
  • Afskærmning af fælles containere i gaderne/forskønnelse og renhold af gaderne.  Vi vil gerne tage initiativ til et pilotprojekt.  

3) Opdatering fra HØF

Gadens HØF-repræsentant – Rasmus (nr. 3), var forhindret i at deltage, hvorfor Rasmus  Fehrmann (nr. 23/ HØF-næstformand) gennemgik dette punkt.  

Elbiler/HØF vil gerne undgå el-lade standere i gadebilledet, og derved op står der  følgende udfordringer ift elbils parkering. Emnet vil ligeledes blive rejst til det årlige  generalforsamlingen; 

Lovlighed, det er ikke lovligt at trække stik fra eget hjem til elbil opladning, da  ledning vil krydse fortov, hvilket ikke er lovligt.  

Behov, HØF er ikke på nuværende tidspunkt overbeviste om at behovet for elbilsstandere i gaden er til stede for at retfærdiggøre installering af dedikerede el-lade  standere.  

Forskønnelse, HØF vurderer ikke at opsatte standere vil være klædeligt for  gadebilledet, hvorfor dette skal indtænkes og overvejes for forud for installering  af el-lade standere.  

Affaldsafskærmning – Kun muligt med tre siders afskærmning – HØF opfordrer til at de  vil være tovholdere på dette projekt, da arbejdet har været pågående over en længere  periode, og at der ønskes et fælles udtryk for de individuelle gaders  

Afskærmningsløsninger. Potentielt kan det ligeledes være et økonomisk aspekt i dette  emne (ifm tømning, håndtering og derved design), som HØF ønsker at varetage på vegne  af gaderne i HØF. 

150-års jubilæum – HØF er vært ved en række arrangementer. 

Genoptryk af ”Kartoffelrækkerne” – genoptryk er primærgrund i HØF-underskud.  Det koster ca 100,- kroner per bog, og der er indledningsvist bestilt 400  

Eksemplarer. Alle nye beboere skal have en bog foræret i indflytningsgave, og de  der endnu ikke har modtaget, kan afhente boget hos Rasmus (nr. 33). 

HØF arbejder proaktivt med kommunen – primært vedrørende bagsiderne af husene.  HØF arbejder fokuseret på at repræsentere beboerne overfor TMF/kommunen, hvor der  er sager omkring lovliggørelse og tilladelser til ændringer af baggården. Er der beboere,  der har igangværende sager, så bør beboerne henvende sig til HØF. Der er ligeledes  information og links via kartoffelrækkernes hjemmeside. 

Det kommende år

SMK-arrangement den 26. april, foredrag om malerne der lægger navn til  gaderne. Maksimum 150 deltagere – først til mølle. Der vil være et  

Tilmeldingsgebyr på 100,- for entre til udstillingen samt foredrag. Mere info tilgår. o Skt Hans aften er sammenfaldende med Kartoffelrækkernes jubilæum. Dette  fortsætter gennem HØF, der vil søge tilladelse gennem KK mhp at lave et større  arrangement med taler og tilladelse til bål på søen.  

Der vil ligeledes laves et foredrag med lokal historiker og arkitekt, med fokus  emne Kartoffelrækkernes historie og arkitektur, herunder området udvikling i  takt med oprettelsen af rækkehusene.  

Der forsøges fortsat at få initieret til et fælles børnearrangement for alle børn i  Kartoffelrækkerne. Hvis der er ideer eller initiativtagere, så må personer meget  gerne melde sig til HØF.  

Invitation til generalforsamling er fremsendt rettidigt. Og Rasmus opfordrer til at flest  muligt deltager.  

4) Gadens regnskab og budget

Budget blev gennemgået af Ulrik (nr. 24) 

Nyt tiltag, regnskabet er blevet revideret af tredjemand. For vores gaderegnskab, er det  Morten (nr. 13), der har revideret.  

Indtægter og udgifter er steget med ca 30%. Der har været gennemført crowdfunding projekt til legehus. Derudover har skiltning og jordankre været en ekstraordinær  omkostning. Andre udgifter følger normalbilledet.  

Forventeligt et overskud i gaden, men der kan forekomme uforudsete ekstraordinære omkostninger i løbet af 2023.  

Budgettet er hermed enstemmigt vedtaget.  

5) Gadens julebelysning (indkommet punkt rejst af Tina nr. 23) 

Tina synes at lyset i fællestræet er meget stærkt og meget gult, så der lægges op til at  gaden indkøber nye afdæmpede lys til fremadrettet belysning. Der er 4 kæder i alt.  – Tilde (nr. 27), synes også nuværende lyskæder i gadens midtertræ er meget smukke, der  er lagt mange overvejelser og penge i indkøb af disse lyskæder som gaden enstemmigt  vedtog at indkøbe på gademødet 2021, og er imod indkøb af nye. 

Anders (nr. 14); Kan vi fastholde en mere diskret belysning, så vi kun har julebelysning i  gadens midtertræ – dette blev vedtaget.  

Terese; Da Terese indkøbte det nuværende lys, har hun specifikt overvejet for lyset,  styrken og den varm farve.  

Casper/Sidsel (nr. 10); Ønsker at beholde nuværende kæder. 

Tilde (nr. 27); Der skal nedsættes en ansvarlig for at få lyskæderne ned igen. Evt opsætning og nedtagning kan være de samme – Tovholder på nedtagning udpeges under  punkt 7. 

Det blev forslået at der indkøbes nye kæder med afdæmpet LUX, Tina (nr. 23) vil  indsende forslag til gadeudvalget, som står for indkøb af ny kæde og det opfordres andre  også til at gøre.  

Gadebelysning skal fremadrettet slukkes omkring 15 februar.  

6) Valg til gadeudvalget

Gadeudvalget fortsætter uændret og Ulrik (nr 24) er valgt som suppleant.  

7) Datoer og tovholdere

Dato og aktivitet skal opdateres i gadeskabet og online.  

Forårsrengøring – 15/4 kl. 10.00 – Tovholder; Snugge og Vagn (begge nr. 28).  – Fastelavn – 25/2-2024 – Christine (nr. 16) og Josephine (nr. 9).  

Sommerfest – 26/8 – Marius (nr. 18), Casper (nr. 10), Christine (nr. 16) og Gunda (nr. 7).  o Bemærkning; formatet bør diskuteres – udvalget har bestemmelserne, men bør  tage højde for at der er flere ønsker. 

Der skal arbejdes på et budget omkring 150,- pr voksen 

Lystændingsfest – 2/12 – Ulla (nr. 20) og Snugge (nr. 28) – opfodring til fortsat at servere  hvid gløgg. 

Nedtagning af fælles julelys lys 2023 og 2024; Esben (nr. 42) og Tilde (nr. 27). Koordinerer  selv datoer.  

Webmaster gaden – Troels (nr. 12) fortsætter. 

8) Dødt træ ved sandkassen

Det blev vedtaget at det døde træ ved sandkassen, skal erstattes. Rasmus (nr. 33) påtager sig  ansvaret for udskiftning, herunder at søge økonomisk bidrag gennem biodiversitetsfonde – Kan  søge inspiration hos Rasmus/Tina (nr. 23).  

Jesper (nr. 22) og Anne (nr. 35) er ansvarlig for at der bliver ekstra beplantning i gadebilledet.  

9) Evt.

Anerkendelse af Ulrik og Elsebeth (begge nr. 24) for at levere el til gadens fælles julebelysning.  Ulrik (nr.24) opfordrede til at andre huse på midterstykket stiller sig til rådighed med strøm  næste år. 

Marius (nr. 18) rundsender link til gode råd ift fodring af fugle i forhaver og baggårde. – Ifm med ombygninger (større eller mindre) at beboeren minder evt entreprenør om  forsikringer og regler. 

Kommentarer er lukket